SURAT
PEKELILING IKHTISAS BIL.4/1995 :
PELAKSANAAN KADET REMAJA SEKOLAH (KRS)
BAHAGIAN SEKOLAH,
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
PARAS 5, BLOK J (SELATAN),
PUSAT BANDAR DAMANSARA,
50604 KUALA LUMPUR. Tel : 03 - 2556900
Fax : 03 - 2562389
Kawat : ``PELAJARAN"
________________________________________
KP(BS)8591/Jld.IV(4)
Tarikh : 19 Julai 1995
Semua Pengarah Pendidikan Negeri
Yang Berbahagia Datuk/Tuan,
SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL.4/1995 :
PELAKSANAAN KADET REMAJA SEKOLAH (KRS)
________________________________________
1.0
LATAR BELAKANG
1.1 Pelajar adalah aset yang amat berharga dalam menentukan arah pembangunan
pada masa akan datang. Dalam konteks pendidikan kebangsaan kegiatan
kokurikulum merupakan satu program penting demi membangunkan potensi
pelajar secara menyeluruh. Secara umum kegiatan kokurikulum yang sedia
ada telah berjaya membina disiplin pelajar serta meningkatkan minat
mereka terhadap pembelajaran. Namun demikian masih banyak ruang yang
perlu dipenuhi untuk mengatasi masalah generasi muda yang semakin mencabar.
Bagi mengisi tuntutan ke arah negara maju, kita perlu menyediakan golongan
pelajar yang dinamik dan berkualiti serta mempunyai perkembangan sahsiah
yang seimbang dari segi Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek (JERI).
1.2 Menyedari keperluan ini Kadet Remaja Sekolah (KRS) hendaklah ditubuhkan
di semua sekolah menengah kerajaan dan bantuan kerajaan seluruh negara
sebagai salah satu pasukan Pakaian Seragam di sekolah. Kewujudan KRS
sekaligus dapat memenuhi kepelbagaian citarasa, minat dan bakat pelajr
berdasarkan objektif yang dikemukakan.
2.0 RASIONAL
Menyedari hakikat bahawa minat serta kecenderungan pelajar kepada pasukan
pakaian seragam di sekolah amat ketara sedangkan peluang untuk menyertai
amat terhad, wajarlah KRS ditubuhkan bagi tujuan memenuhi minat serta
untuk mengatasi masalah salah laku di kalangan remaja seperti penyalahgunaan
dadah, ponteng sekolah, budaya lepak dan juvana. Oleh itu aktiviti KRS
diharap dapat mengembangkan semua aspek potensi manausia yang berteraskan
ilmu dan amal ke arah pembinaan dan pengukuhan sahsiah pelajar yang
mengamalkan nilai-nilai murni dan moral yang tinggi selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara.
3.0 MATLAMAT
Melahirkan pelajar cemerlang yang berminat, berakhlak mulia, berilmu
dan berketrampilan seiras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara ke
arah menjayakan Wawasan 2020.
4.0 OBJEKTIF
4.1 Membina generasi bersemangat patriotik yang cintakan agama, bangsa
dan negara.
4.2 Melahirkan generasi yang mengetahui, memahami, menghayati dan mengamalkan
akhlak Islam serta mampu memberikan sumbangan demi kesejahteraan hidup
bermasyarakat dan bernegara.
4.3 Menyediakan peluang kepada pelajar untuk memperolehi pengetahuan,
pengalaman, kemahiran, kebolehan mengurus dan memimpin.
4.4 Membina dan mengembangkan kefahaman, kesedaran dan kepekaan di kalangan
pelajar mengenai isu-isu semasa serta berkeupayaan untuk bertindak sewajarnya.
45. Membentuk generasi yang menjiwai semangat perpaduan, memiliki ketrampilan
diri, berdaya saing, bersemangat juang, kreatif serta inovatif dalam
menghadapi pelbagai cabaran hidup.
5.0 STRUKTUR ORGANISASI
5.1 Struktur organisasi Peringkat Kebangsaan, Negeri dan Daerah seperti
berikut:
a. Penaung
b. Penasihat
c. Pengerusi
d. Timbalan Pengerusi
e. Naib Pengerusi
f. Setiausaha Kehormat
g. Penolong Setiausaha Kehormat
h. Bendahari Kehormat
i. AJK dilantik
5.2 Jawatankuasa terdiri daripada empat peringkat:
a. Peringkat Kebangsaan
b. Peringkat Negeri
c. Peringkat Daerah
d.Peringkat Sekolah
Maklumat lengkap struktur organisasi boleh didapati dalam Perlembagaan
KRS.
6.0 KEAHLIAN
6.1 Keahlian KRS adalah terbuka semua pelajar di sekolah kerajaan dan
sekolah bantuan kerajaan.
6.2 Ahli bersekutu KRS terbuka kepada semua pelajar yang menuntut di
institusi pendidikan selain daripada dinyatakan dalam perkara 6.1
6.3 KRS yang dianggotai oleh ahli bersekutu diurus oleh institusi di
mana KRS itu ditubuhkan.
6.4 Keahlian KRS lucut serta merta apabila pelajar tersebut berhenti
atau diberhentikan daripada sekolah atau institusi seperti yang dinyatakan
di atas.
7.0 KURIKULUM
7.1 Teras
a. Pendidikan Ketatanegaraan/Patriotisma
b. Latihan Fizikal
c. Pendidikan Kerohanian
7.2 Umum
a. Aktiviti Di air
b. Aktiviti Di darat
c. Aktiviti Pengembaraan
d. Latihan Mental
e. Latihan Kewarganegaraan
f. Aktiviti Ketahanan Diri
g. Aktiviti Pendidikan Luar
h. Aktiviti Pendidikan Alam Sekitar
i. Aktiviti Kemahiran Hidup (Keusahawanan)
j. Aktiviti Khidmat (Khidmat Masyarakat)
8.0 PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
8.1 Fokus utama pengurusan dan pelaksanaan aktiviti KRS peringkat Kebangsaan,
Negeri dan Daerah ialah seminar dan bengkel konsep dan operasi KRS.
8.2 Kursus Pemimpin di peringkat sekolah menumpukan kepada aspek-aspek
pelaksanaan aktiviti KRS.
9.0 YURAN KEAHLIAN
9.1 Yuran Keahlian dikenakan sebanyak RM 1.00 bagi setiap ahli.
10.0 PAKAIAN SERAGAM (UNIFORM)
Maklumat terperinci mengenai pakaian Seragam (Uniform) boleh didapati
dalam buku Perlembagaan KRS.
11.0 KESELAMATAN DIRI
12.0 PENGECUALIAN
Pelajar-pelajar dalam keadaan seperti berikut boleh dikecualikan daripada
menyertai KRS
12.1 Kes-kes Perubatan, Pelajar-pelajar yang telah disahkan oleh doktor
mengidap sakit jantung. lelah dan lain-lain penyakit yang boleh membahayakan
jika mengambil bahagian dalam aktiviti KRS.
12.2 Kecacatan, Pelajar-pelajar yang mempunyai kecacatan anggota tubuh
yang boleh membahayakan diri mereka jika mengambil bahagian dalam aktiviti
KRS. Tetapi sekiranya kecacatan mereka tidak menjadi penghalang, pelajar-pelajar
tersebut hendaklah digalakkan mengambil bahagian dalam aktiviti yang
sesuai bagi mereka .
12.3 Kelas Agama, untuk pelajar-pelajar yang mengikuti kelas-kelas agama
di waktu pagi/petang, satu penyesuaian terhadap aktiviti KRS hendaklah
diadakan. Untuk tujuan ini, Pengetua hendaklah berunding dengan pihak
sekolah/Jabatan berkenaan .
13.0 PEMANTAUAN
13.1 Tugas pemantauan hendaklah dilakukan oleh:
a. Pengarah Pendidikan Negeri
b. Pegawai Pendidikan Daerah
c. Pengetua
d. Ketua Penolong Pengarah dan Penyelia Kokurikulum JPN
e. Penyelia Pejabat Pendidikan Daerah
13.2 Pemantauan merangkumi perkara-perkara berikut:
a. Laporan aktiviti
b.Laporan kewangan
14.0 Sila maklumkan kandungan Pekeliling ini bersama-sama dengan lampirannya
kepada semua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan di negeri Y. Bhg.
Dato'/Datuk/Tuan.
Sekian, terima kasih.
``BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
(TAN SRI DATUK DR. WAN MOHD ZAHID BIN MOHD NORDIN)
Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia
Kementerian Pendidikan Malaysia
s.k. 1. Y. B. Datuk Seri Mohd. Najib b. Tun Hj. Abdul Razak
Menteri Pendidikan Malaysia
2. Y. B. Datuk Khalid b. Yunus
Timbalan Menteri Pendidikan
3. Y. B. Datuk Dr Fong Chan Onn
Timbalan Menteri Pendidikan
4. Ketua Setiausaha
Kementerian Pendidikan Malaysia
5. Timbalan Ketua Setiausaha I
Y.B. Menteri Pendidikan Malaysia
6. Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan I
Kementerian Pendidikan Malaysia
7. Timbalan Ketua Setiausaha II
Kementerian Pendidikan Malaysia
8. Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan II
Kementerian Pendidikan Malaysia
9. Semua Ketua Bahagian
Kementerian Pendidikan Malaysia
10. Ketua Perhubungan Awam
Kementerian Pendidikan Malaysia